Falafel – jednoduchý a lehký

Smažené kuličky nebo placičky z cirzny nebo fazolí, typické pro egyptskou a levantskou kuchyni, ale rozšířené po celém Blízkém Východě až po Írán. Obvykle se jí v sendvičích nebo s hummusem. Samotné slovo falafel pochází z arabštiny a znamená „malý kousek jídla“ nebo „malá dobrota“. A pozor! Tenhle recept je nejen veganský, ale dokonce i bezlepkový!

Falafel
cizrna, sušená100 g
česnek, nasekaný2 stroužky
šalotka, jemně nasekaná1 menší, cca 20 g
lístky hladkolisté petržleze 2 stonků
lístky mátyze 2 stonků
čerstvý koriandr4 stonky
římský kmín, mletý1 lžička
koriandr (koření), mletý½ lžičky
sůl2 g + pořádná špetka na posypání

Poměr bylin berte spíš jako návrh. Všechny tři dohromady jsou sice nejlepší, ale pokud vám něco chybí, dejte prostě těch zbývajících víc. Můžete samozřejmě použít i jiné než ty uvedené, ale budete se vzdalovat blízkovýchodnímu původu falafelu. Navíc máta, koriandr a petržel jsou všechno svěží bylinky, které chuť falafelu odlehčují – těžko najdete jiné, které se budou hodit lépe.

  1. Dejte sušenou cizrnu do větší misky. Napusťte na ni studenou vodu a rukou ji properte. Slijte a zopakujte ještě jednou nebo dvakrát. Na propranou cizrnu napusťte studenou vodu tak, aby byla všechna potopená (objem vody by měl být alespoň trojnásobek objemu cizrny), přikryjte a nechte přes noc namočené při pokojové teplotě.
  2. Další den vodu z cizrny slijte. Cizrnu několikrát properte, stejně jako když jste ji dávali namočit. Nakonec cizrnu dobře osušte – nejlépe to jde v odstředivce na salát.
    Pokud cizrnu neosušíte, bude se vám falafel při smažení rozpadat. To je i důvod, proč se nehodí sterilovaná cizrna v konzervě. Prostě obsahuje moc vody. Dá se to vyřešit přidáním mouky (třeba i cizrnové), která vše slepí dohromady – ale falafel je pak zbytečně hutný, zvenku spíš tvrdý než křupavý a uvnitř spíš kašový než nadýchaný. Zkrátka, mouku nedoporučuju.
  3. Dejte cizrnu do mixéru nebo elektrického sekáčku. Přidejte k ní nasekaný česnekšalotku, lístky hladkolisté petrželemáty, čerstvý koriandr, římský kmín, mletý koriandrsůl. Rozmixujte. Chcete celkem jemnou směs, ale ne kaši. Když jde ze směsi udělat kulička, která jen tak tak drží pohromadě, je to akorát.
  4. Přesuňte směs do misky. Přiklopte, dejte do ledničky a nechte čtvrt hodiny odstát. Z cizrny se tak uvolní trocha škrobu a směs bude lépe lepit.
  5. Vyndejte směs z ledničky. Naberte ji trochu lžící, vyklopte do druhé ruky a stiskněte, aby se spojila. Prsty a dlaní ji jemně vytvarujte do kuličky. Měla by mít tak 3–4 cm v průměru. Nezkoušejte ji válet jako těsto, na to je směs příliš drobivá. Používejte jen jemný tlak. Hotovou kuličku odložte na talíř. Asi se vám bude zdát příliš křehká, ale pokud se při opatrné manipulaci nerozpadne, je vše v pořádku. Stejně vyrobte kuličky ze vší směsi (mně to obvykle vychází na cca 16 ks).
  6. Do hlubší pánve nebo kastrolu nalijte olej. Potřebujete ho dost na to, aby v něm falafel mohl při smažení plavat, tak 2 cm nebo víc. Olej rozpalte na středním ohni. Když má 180°C, opatrně do něj po jedné vložte kuličky falafelu – nejlépe se to dělá na lžíci. Dejte jich tam jen tolik, aby kolem každé zbyla trocha místa.
    Pokud se vám do pánve nevejde všechen falafel najednou, usmažte ho po několika dávkách.
    Teplota oleje držela mezi 160 a 180°C; je-li potřeba, upravte patřičně oheň. Počkejte, až se falafel ze spoda osmaží dozlatova (trvá to cca 2 min) a pak ho obraťte.
  7. Když je falafel osmažený krásně dozlatova ze všech stran, vyndejte ho z oleje a položte na talíř s papírovou utěrkou a pěkně ho posolte. Ihned servírujte.

Seznam surovin

 
cizrna 100 g ×
česnek 2 stroužky ×
šalotka 1 ks ×
hladkolistá petržel 2 stonky ×
máta 2 stonky ×
čerstvý koriandr 4 stonky ×
římský kmín ×
koriandr (koření) ×
sůl ×
Nebo recept vyberte podle
Země Chodu Pracnosti
Kuchyně
Chod
Pracnost