Thajský salát s grilovaným vepřovým

Yam muu yang má blízko k salátům larb nebo nam tok, ale kromě charakteristické kombinace limetky, máty a pražené rýže v něm najdete také cukr a tamarindovou šťávy. Jeho chuť je tak plnější a je přístupnější než nekompromisně ostrý larb.

Yam Muu Yaang
Maso
vepřová krkovice300 g (dva cca 1,5 cm silné plátky)
sójová omáčka1–2 lžíce
cukr1 lžíce
Zálivka
šťáva z limetky1–2 lžíce
rybí omáčka1 lžíce
tamarindová šťáva Tamarind je podivné ovoce, které roste v Jihovýchodní Asii. Šťávu vyrobíte nejsnáze z koncentrátu, cca 1 lžíce koncentrátu, 1 lžíce vody. Já ho kupuju v pražské Sapě. Dá se samozřejmě vyrobit i přímo z ovoce, ať už čerstvého nebo z dužiny slisované do kostky (obojí také k dostání v Sapě), ale je to o dost víc práce: dužinu byste nechali zhruba 10 minut v horké vodě, pak přecedili a lehce propasírovali skrz sítko.2 lžíce
cukr1 lžička
Do salátu
pražená rýže, nadrcená na hrubý prášek Na pánvi nasucho opražte syrovou rýži dozlatova, pak ji nadrťte v hmoždíři nebo nasekejte v mixeru na hrubší prach. Obvykle se používá lepivá rýže, ale je to celkem jedno.2 lžíce
chilli vločky, sušené Chilli vločky můžete nejprve na pánvi nasucho opražit. Stačí krátce, jen co se rozvoní. Získají tak krásnou kouřovou vůni.2 lžičky
červená šalotka2 ks
jarní cibulka, zelená část, na tenká kolečka1 ks
čerstvé lístky koriandrupár
čerstvé lístky mátyhrst
  1. Smíchejte v misce sójovou omáčku s 1 lžící cukru. Obalte v omáčce maso ze všech stran a nechte marinovat cca 20 minut v lednici. Opravdu stačí 20 minut – když ho tam necháte několik hodin, nic tím nezkazíte, ale ani nevylepšíte.
  2. Ugrilujte maso. Nejlepší je to dřevěném uhlí, ale na grilovací litinové pánvi to jde také. Grilujte na středním žáru pěkně do zlatova. Z obou stran by to mělo trvat celkem tak 10–12 minut. Chcete, aby byly steaky propečené, ale zůstaly krásně šťavnaté – pomůže vám, že je to krkovice a tu abyste vysušili, museli byste se opravdu snažit. Hotové maso nechte tak 10 minut odpočinout.
  3. Odpočinuté maso nakrájejte na plátky proti směru vláken. Krájejte šikmo, ať jsou plátky větší. Nejlepší jsou tak půl centimetru silné. Když budou tenčí, nic se nestane – naopak silnější moc nedoporučuju.
  4. Dejte plátky masa do mísy. Přidejte šťávu z limetky, rybí omáčku, tamarindovou šťávucukr. Promíchejte, ať se zálivka dostane pěkně na všechny kousky masa. Než přidáte další suroviny, kousek masa ochutnejte a případně dochuťte. Mělo by to být lehce sladké, přitom svěže zakulaceně (ne ostře) ovocně kyselé a přiměřeně slané po rybí omáčce.
  5. Přidejte praženou rýži nadrcenou na hrubý prášek, vločky chilli, podélně nakrájenou červenou šalotku na tenké proužky, lístky čerstvého koriandrulístky čerstvé máty. Promíchejte.
  6. Podávejte s lepivou rýží. V Thajsku k salátu obvykle ještě dostanete syrovou zeleninu – typicky pár listů čínského zelí, několik plátků salátové okurky a syrové metrové fazole (tzv. yard long beans, odborně vigna unguiculata sesquipedalis).

Seznam surovin

 
vepřová krkovice 300 g ×
sójová omáčka 1-2 lžíce ×
cukr 1.5 lžíce ×
šťáva z limetky 1-2 lžíce ×
rybí omáčka 1 lžíce ×
tamaraindová šťáva 2 lžíce ×
pražená rýže 2 lžíce ×
chilli vločky, sušené 2 lžičky ×
červená šalotka 2 ks ×
jarní cibulka 1 ks ×
čerstvý koriandr ×
čerstvá máta ×
Vyberte si recept podle:
Země Chodu Pracnosti
Kuchyně
Chod
Pracnost